Pytania i odpowiedzi dotyczące terapii powięziowej

Zapoznaj się z najważniejszymi pytaniami kierowanymi do fizjoterapeuty odnośnie do terapii powięziowej. Sprawdź także od razu wyczerpujące odpowiedzi uwzględniające fachową wiedzę oraz konkretne przykłady terapii zastosowanej podczas leczenia pacjentów z różnymi dolegliwościami.

Tak, jeżeli nie ma podejrzenia złamania kości i urazowi nie towarzyszy większe uszkodzenie tkanek (sączące się rany, obszerne krwawe otarcia, świeże oparzenia), a stan pacjenta jest dobry i nie występują inne objawy niezwiązane z układem ruchu (neurologiczne, trzewne). Jeżeli terapeuta będzie miał wątpliwości co do stanu pacjenta, bądź zauważy inne niepokojące objawy, poprosi o wykonanie dodatkowych badań obrazowych i konsultację z lekarzem specjalistą.

W punkcie, na którym wykonano manipulację, powięź była nieelastyczna, co uniemożliwiało prawidłowe funkcjonowanie układu ruchu. Ten brak elastyczności jest wynikiem kombinacji różnych czynników, takich jak: mikrourazy, skręcenia stawów, niska temperatura otoczenia, zaburzenia metaboliczne itd.

Manipulacja wytworzyła ciepło poprzez tarcie, modyfikując konsystencję substancji podstawowej powięzi. ( niczym wywar z kolagenu który przyjmuje płynną konsystencję po ogrzaniu).

Nieelastyczna powięź wywierała nadmierny ucisk na wolne zakończenia nerwowe, natomiast po manipulacji śródpowięziowe włókna kolagenowe mogą ślizgać się swobodnie względem siebie, nie drażniąc receptorów bólowych. Odczuwany wcześniej ból sygnalizował napięciową i posturalną nierównowagę ciała, natomiast stan po leczeniu jest stanem prawidłowym.

Zabronione jest przyjmowanie środków przeciwzapalnych, gdyż zaburzają przebieg leczenia. Jeśli to konieczne, to dozwolony jest Paracetamol. Jeśli pacjent będzie wymagał innego leczenia, niż terapia powięziowa, to zostanie o tym poinformowany.

Przez pierwsze 5 dni po zabiegu należy unikać intensywnej aktywności fizycznej. Manipulacja usuwa pewne zaburzenia w powięzi, w związku z czym ciało potrzebuje czasu, aby odzyskać pierwotną równowagę.

Jeśli po tygodniu ciało jest dobrze zrównoważone, nie ma powodu ograniczać aktywności i nie trzeba wprowadzać środków ostrożności ograniczających aktywność niektórych części ciała. Każda osoba powinna się swobodnie poruszać i przyjmować najbardziej wygodną postawę ciała.

Poprzez rozwijanie świadomości wsłuchiwania się w potrzeby własnego ciała- tylko w ten sposób można dostosować styl życia do fizjologii. Potrzeby te są u każdej osoby inne i nie można ich narzucić. Należy zwracać uwagę na to, kiedy ciało przekracza możliwości adaptacji do sytuacji stresowych i kiedy ,,zatrzymać się”, aby zregenerować siły.