Co to jest powięź?

Terapia powieziowaPowięź to tkanka, która otacza mięśnie, pęczki mięśniowe, pojedyncze włókna a także nerwy i narządy. Aby obejrzeć jak wygląda, wystarczy zerwać zewnętrzną powłokę włóknistą z mięsa (np. pierś z kurczaka) przed gotowaniem. Dawniej nie doceniano jej roli w funkcjonowaniu narządu ruchu i powstawania bólu, dlatego większość atlasów anatomicznych prezentuje mięśnie bez białej powłoki powięziowej. W czasie ostatnich dziesięcioleci powstało wiele prac naukowych, które pokazują jak mylne było wcześniejsze podejście. Powięź jest tkanką pełniącą wiele istotnych funkcji. Jej głównym zadaniem jest łączenie elementów naszego ciała w jedną całość, dzięki czemu nasze ruchy są złożone, a jeden segment ciała wpływa na inne. Dzięki powięzi struktury naszego narządu ruchu mogą swobodnie ślizgać jedna wobec drugiej.

Zdrowa powięź jest elastyczna, z łatwością porusza się w czasie ruchu. Niestety różnorodne czynniki mogą wpływać na jej pogrubienie, które nazywamy „densyfikacją”. Tkanka ta staje się wtedy mniej elastyczna, niedokrwiona i bolesna. Do zaburzeń w układzie powięziowym może dojść w wyniku przeciążenia, urazu, zwichnięcia czy złamania. Niewątpliwy wpływ mają także oparzenia, nadmierny chłód a także czynniki związane z zaburzeniami hormonalnymi, niedożywieniem i przekarmieniem człowieka.

Jednym z autorów pracy nad powięzią jest Luigi Stecco, twórca metody manipulacji powięziowych. Metoda ta jest doskonałym sposobem pracy dla pacjentów z różnorodnymi dolegliwościami bólowymi narządu ruchu tj: bóle pleców, rwa barkowa i kulszowa, bóle przeciążeniowe mięśni i stawów, ograniczenia ruchomości stawów, stany pourazowe i pooperacyjne, choroby reumatoidalne itp.

Manipulacje powięziowe są szczególnie pomocne dla pacjentów z bólem przewlekłym trwającym wiele miesięcy czy lat, zlokalizowanym w różnych obszarach narządu ruchu. Często w naszej w praktyce klinicznej spotykamy osoby zmagające się z dolegliwościami, które nie mają uchwytnej przyczyny. Z powodu braku potwierdzenia bólu w badaniach obrazowych pacjent trafia do naszego gabinetu z diagnozą np. fibriomialgii czy zaburzeń na tle psychicznym. Często okazuje się, że przyczyna dolegliwości tkwiła w układzie powięziowym.