Czym jest fala uderzeniowa ?

terapia falą uderzeniową

Fala uderzeniowa to fala akustyczna o niewielkiej częstotliwości generowana mechanicznie przy użyciu specjalnej głowicy, która jest w stanie przeniknąć w głąb tkanek i dotrzeć bezpośrednio do miejsca, w którym powstał stan zapalny i w którym odczuwane są dolegliwości bólowe.
Swoim działaniem stymuluje między innymi produkcję kolagenu, zmniejsza napięcie mięśni i pobudza cyrkulację krwi, dzięki czemu wspomaga procesy regeneracyjne tkanek.
Co więcej, jest ona w stanie usunąć z tkanek szkodliwe substancje, takie jak kwas mlekowy czy złogi wapnia.
Ta innowacyjna metoda jest całkowicie bezpieczna i nieinwazyjna, a ryzyko wystąpienia skutków ubocznych jest minimalne.
Fala uderzeniowa stosowana jest również w medycynie estetycznej, ze względu na swoją zdolność do redukcji cellulitu i zmniejszania widoczności blizn.

Fala uderzeniowa skupiona – charakterystyka i zalety.

Stosunkową nowością w gabinetach fizjoterapeutycznych jest fala uderzeniowa skupiona (FSWT). Charakteryzuje ona się silniejszym bodźcem, dzięki czemu intensywniej oddziałuje na tkanki.
W przeciwieństwie do fali uderzeniowej radialnej (która jest dostępna w większości gabinetów ), wytwarzana jest ona w technologii elektroakustycznej, która łączy najwyższą intensywność z wysoką żywotnością. Pod wpływem wysokiego napięcia w aplikatorze tworzona jest akustyczna fala uderzeniowa, która za pomocą specjalnej soczewki kształtowana jest w skupiony bodziec. Ten za pomocą specjalnych nakładek sprzęgających wprowadzany jest na odpowiednią głębokość do wnętrza ciała pacjenta.

Czym różni się fala uderzeniowa skupiona od radialnej? Przede wszystkim:

• Osiąga zdecydowanie wyższe ciśnienie, nawet do 100 MPa,
  • Trwa zaledwie 0,2 us,
  • Fala uderzeniowa dociera dokładnie w miejsce bólu, nie rozprasza się na boki,
  • Możliwe jest regulowanie gęstości energii, dzięki czemu może mieć różnorodne zastosowanie,
  • Może wykazywać właściwości niszczące i być stosowana np. przy usuwaniu stawów rzekomych,
  • Zabieg może być przeprowadzany przy jednoczesnym obrazowaniu za pomocą USG, co dodatkowo zwiększa precyzję i podnosi skuteczność zabiegu Ból i dyskomfort odczuwane w trakcie zabiegu jest mniejszy nawet do 80%.
    Wśród głównych zalet fali uderzeniowej skupionej, oprócz oczywistej stymulacji procesów regeneracyjnych i poprawy mikrokrążenia wymienia się również stymulację komórek macierzystych oraz działanie bakteriobójcze.

Fala uderzeniowa skupiona vs radialna - cena

Fala uderzeniowa skupiona, w przeciwieństwie do powszechnie stosowanej fali radialnej wymaga nie tylko specjalistycznego sprzętu, którego cena jest ponad 5-krotnie wyższa od standardowych aparatów, ale również zdecydowanie większego doświadczenia i lepszego przygotowania ze strony fizjoterapeuty przeprowadzającego zabieg. W związku z tym cena pojedynczego zabiegu z wykorzystaniem fali uderzeniowej skupionej jest wyższa.

WSKAZANIA

Do wskazań terapii falą uderzeniową zaliczamy schorzenia takie jak ostroga piętowa łokieć tenisisty, halluksy, czy zapalenia ścięgna Achillesa

• ostroga piętowa
  • łokieć tenisisty i golfisty
  • halluks
  • zapalenie ścięgna Achillesa
  • zapalenie rozcięgna podeszwowego
  • ból barku, któremu mogą towarzyszyć zwapnienia
  • zapalenie ścięgna rzepkowego (kolano skoczka)
  • ból nadgarstka (cieśń nadgarstka)
  • mięśniowo-powięziowe punkty spustowe
  • zespół mięśnia piszczelowego przedniego
  • zapalenie ścięgien mięśni rotatorów
  • przewlekły ból szyi i pleców
  • przewlekłe zapalenie przyczepów mięśniowych
  • ból biodra
  • podwyższone napięcie mięśniowe
  • usuwanie blizn i rozstępów
  • Tendinopatia, entezopatia

EFEKTY

Nasi wyspecjalizowani fizjoterapeuci dobiorą odpowiedni program do danego schorzenia, np. do „ostrogi” piętowej, dopasują 1 z 3 nakładek, które skierują
FALĘ na optymalną głębokość, gdzie znajduje się zaburzona struktura (głębokość przenikania skupionej fali FSWT wynosi od 0 cm do 6,5 cm!)

SKUPIONA FALA UDERZENIOWA FSWT powoduje przyspieszoną regenerację tkanek poprzez:

• wzrost nowych naczyń krwionośnych i limfatycznych (proliferacja naczyń w zakresie mikrokrążenia) - poprawa ukrwienia koniecznego do regeneracji tkanek
  • stymulacja i komórek macierzystych (STEM cells)
  • stymulacja komórek budujących dane struktury (m.in. fibroblasty w ścięgnach, miocyty w mięśniach)
  • zmniejszanie obrzęków - szybkie zmniejszanie ciśnienia śródtkankowego, co umożliwia lepsze ukrwienie i regenerację
  • rozpuszczanie i wchłanianie złogów wapnia z uszkodzonych tkanek

PRZECIWWSKAZANIA

Z uwagi na wysoką energię FSWT i dużą siłę działania terapii nie wykonuje się m.in.:

• aktywna choroba nowotworowa z obecnością przerzutów (nowotwory złośliwe)
  • hemofilia przebiegająca z dużymi zaburzeniami krzepnięcia krwi,
  • przewlekłe stosowanie dużych dawek antykoagulantów,
  • zawał serca w okresie 3 miesięcy od jego wystąpienia,
  • fal uderzeniowych nie wolno aplikować poprzez tkankę płucną i narządy jamy brzusznej.
  • ciąża – zakaz aplikacji fal uderzeniowych w obrębie miednicy i okolicy lędźwiowo- krzyżowej, (można aplikować na pozostałe odcinki narządu ruchu),
  • infekcje – zakaz aplikacji fal uderzeniowych w miejscach objętych aktywnym zakażeniem, (można aplikować na pozostałe odcinki narządu ruchu),
  • rozrusznik serca – zakaz aplikacji fal uderzeniowych w bezpośredniej bliskości rozrusznika (można aplikować na pozostałe odcinki narządu ruchu),
  • chrząstka wzrostowa u dzieci – zakaz aplikacji fal uderzeniowych bezpośrednio na chrząstkę wzrostową i aktywne jądra kostnienia układu szkieletowego, za wyjątkiem terapii „jałowych martwic”, będących wskazaniem do tej terapii.